Alle zintuigen prikkelen om spelenderwijs te leren en veerkracht te ontwikkelen.
Jackelien, het gezicht achter KIEM Kindercoaching
Mijn naam is Jackelien van Meurs-Barendse. Ik woon met mijn man en drie kinderen in het landelijke Den Hoorn. Mijn hart ligt bij het werken met kinderen. De verwondering, puurheid en oprechtheid waarmee kinderen in de wereld staan, zijn eigenschappen die ik in hen bewonder. De wijze waarop elk kind zich in zijn of haar eigen tempo en op zijn eigen moment ontwikkelt, fascineert me. Soms lijkt die ontwikkeling even stil te staan, waarna hij of zij opeens een enorme sprong maakt. Als leerkracht en coach probeer ik zo goed mogelijk aan te sluiten bij de interesses en vanuit oprechte belangstelling verbinding te maken met ieder kind. Ik streef ernaar het kind in zijn totaliteit te zien. Ik ben geboren als een echte doorzetter, ik heb als prematuur geboren baby letterlijk voor mijn plekje op de wereld moeten vechten. Dat zie je terug in de bevlogenheid waarmee ik te werk ga. Van nature ben ik gevoelig aangelegd: een eigenschap die ik voorheen als een belemmering kon zien, maar inmiddels als een kracht ervaar. Wat had ik als kind graag iemand ontmoet die mij inzicht kon geven in het omgaan met hooggevoeligheid. Je ervaart de dingen wellicht anders dan de meeste mensen, maar naast belemmeringen brengt deze eigenschap ook zoveel kwaliteiten met zich mee. Ik gun het ieder kind om die kwaliteiten al op jonge leeftijd te ontdekken bij zichzelf.
Wat ik wil bereiken met KIEM Kindercoaching
In mijn logo komt de verbinding die voor mij de basis vormt van mijn werk, terug in de lemniscaat. De lemniscaat staat symbool voor oneindigheid en verbinding. Voor mij betekent dit de oneindige band tussen ouder en kind, maar ook de verbinding tussen coach en kind of leerkracht en kind. Mijn missie is om deze verbinding te laten ontkiemen. Samen op weg naar groei en bloei! Deze beweging wordt binnen het onderwijs ook wel de ‘liggende acht’ genoemd. Wanneer kinderen deze beweging maken, wordt een verbinding gemaakt tussen de linker- en rechter hersenhelft, tussen voelen en denken. Hier een balans in creëren, de totaalontwikkeling van het kind stimuleren, is wat ik wil bereiken met KIEM Kindercoaching.
Mijn achtergrond
Voor de stap naar KIEM Kindercoaching heb ik een weg afgelegd. Na de PABO ben ik in 2004 met veel passie en plezier als leerkracht in het basisonderwijs aan de slag gegaan. Ik heb direct na mijn afstuderen de Montessori opleiding doorlopen. Daarna heb ik een Master Special Educational Needs gevolgd om nog beter in te kunnen spelen op de ondersteuningsbehoeften van kinderen met als specialisatie het jonge kind en spelbegeleiding. Tijdens deze opleiding kwam ik in aanraking met thema’s als hechting, hoogsensitiviteit, ontwikkelingsvoorsprong, prikkelverwerking en diverse gedragsproblemen. Toen ik deze opleiding in 2011 cum laude had afgerond, kreeg ik de kans om op mijn school als Intern begeleider aan de slag te gaan. Een prachtige dynamische functie waarbij je de schakel bent tussen ouders, leerkrachten, directie en instanties. Voor mij draait dit werk om verbinding. Samen met ouders ga ik zoek naar de juiste weg om de ontwikkeling van hun kind zo optimaal mogelijk te ondersteunen. Hiernaast ben ik minstens een dag werkzaam gebleven als groepsleerkracht.
In 2012 werd ik moeder van een dochter en begon voor mij het avontuur van het ouderschap. In 2014 en 2018 werd ons gezin uitgebreid met de geboorte van onze twee zoons. Naarmate mijn kinderen groter werden, groeide mijn belangstelling voor de behoefte achter het gedrag. Kinderen laten niet zomaar gedrag zien, hier zit een verlangen of een boodschap achter verborgen. Ik wilde op zoek naar meer verdieping en de opvoedingscursus ‘Positive discipline’ kwam op mijn pad. Deze wijze van positief opvoeden is een prachtige manier om met kinderen om te gaan door op een liefdevolle manier grenzen te stellen en hen vanuit autonomie keuzes te laten maken. Precies zoals mijn man en ik dat toe proberen te passen binnen ons gezin waarin ook de Montessori opvoeding een rol speelt. Ik ben een echte kennisspons als het op de ontwikkeling van kinderen en opvoeding aankomt: er is altijd wel vakliteratuur op mijn nachtkastje te vinden.
Het ontstaan van KIEM Kindercoaching
Inmiddels weet ik dat alleen kennis je niet altijd brengt waar je naartoe wilt. Kinderen doen niet wat je zegt, ze doen wat je doet. Steeds vaker kwam ik binnen mijn werk tegen dat wanneer er iets speelde bij een kind, dit een uiting was van processen die binnen het gezin of de familie plaatsvonden. Zelf ervaarde ik zowel binnen mijn gezin als werk dat kinderen mijn grootste spiegel zijn. De behoefte groeide om dichter bij deze kern te kunnen komen tijdens gesprekken met ouders en leerkrachten. Met de training spiegelend en systemisch coachen in 2020 kreeg ik de handvatten hiervoor aangereikt. In hetzelfde jaar startte ik met de kindercoach opleiding Leren is zijn. Toen viel alles op zijn plek: hier wil ik meer mee doen dan ik binnen het onderwijs kwijt kan. Samen met kinderen en ouders gericht aan de slag kunnen met een hulpvraag door middel van coaching.
Het zaadje hiervoor was al jaren geleden tijdens mijn Masteropleiding geplant, nu is de tijd er rijp voor. Inmiddels heb ik met mijn diverse opleidingen stevige wortels ontwikkeld als basis en met diverse jaarringen aan ervaring binnen het onderwijs en als moeder, mag deze boom gaan bloeien. Welkom bij mijn praktijk KIEM Kindercoaching!